Vierailuesitys: Merkkipäivä-lukudraama 1.10. ja 16.10.2020 - Lahden kansanopiston teatterikoulutus
Merkkipäivä-lukudraama

Vierailuesitys: Merkkipäivä-lukudraama 1.10. ja 16.10.2020

Teatteri 2.0:n Merkkipäivä tulee vierailulle Lahden kansanopiston teatteriin lukudraamana.

– Lempeä tarina perheestä ja hitaasti hajoavasta hyvinvointi-Suomesta

Huhtikuisena yönä tapahtuu ihme: Äiti, jonka hautajaisia on juuri vietetty, vastaakin puhelimeen Topin lapsuuden kodissa. Ja äkkiä edesmennyt isäkin on jo luurin päässä! Kun perhe on kerran jälleen koolla, kaivetaan esiin haalenneet valokuvat ja niiden mukana kaikenkarvaiset muistot. Kuvissa seistään ryhdikkäästi ruusumaljakoiden edessä, kun on täytetty pyöreitä. Reippaina ja seikkailun nälkäisinä tepastellaan aurinkoisella mökkitontilla. Isä on kaikkien kuvien päähenkilö – vaikka hänestä näkyisi pelkkä peukalo. Albumit täynnä merkkipäiviä, ihan kuin kaikki olisi ollut yhtä juhlaa.

Taija Helmisen kirjoittama Merkkipäivä perustuu näyttelijä Taisto Reimaluodon haastatteluihin ja niistä innoituksensa saaneisiin tarinoihin. Se on lämpimän huumorin sävyttämä kertomus lähimmäisenrakkaudesta, uskosta ja luopumisesta. Nykypäivään asti ulottuva tavallisen perheen matka käynnistyy resiinalla 1960-luvun Suomesta, jossa sodat on sodittu ja uskotaan siihen, että yhdessä rakennetaan kaikille hyvä elämä. Myös isälle.

Lukudraama on esitysmuoto, jossa näytelmäteksti ja sen lukeminen ovat keskiössä. Lukudraamaesitysten jälkeen on mahdollisuus jäädä keskustelemaan teoksesta kirjailijan ja työryhmän kanssa.

Esitykset
1.10. klo 18
16.10. klo 18 PERUTTU

Kesto n. 2h (sis. esitys ja keskustelu)
Esityksessä ei ole väliaikaa.

NÄYTELMÄ JA LUKUDRAAMAN OHJAUS Taija Helminen
NÄYTTÄMÖLLÄ Aleksi Lavaste, Petriikka Pohjanheimo, Taisto Reimaluoto ja Taija Helminen

Valokuva © Jonni Pantzar

– – – –

LIPUT JA VARAUKSET

Pääsylippu: 3e
Lippujen varaus: teatteri@lahdenkansanopisto.fi
HUOM! Paikat tulee varata etukäteen. Ilmoitathan varauksen yhteydessä myös puhelinnumerosi.
Maksutapana vain korttimaksu.

ESITYSPAIKKA

Lahden kansanopiston teatteri (Aleksanterinkatu 4, Lahti)
Ennen esitystä teatterilämpiössä palvelee kahvio, jossa käy korttimaksu.
Tila on esteellinen, mutta pyörätuolipaikat ovat järjestettävissä. Otathan yhteyttä etukäteen sähköpostitse osoitteeseen teatteri@lahdenkansanopisto.fi.

ESITTÄMINEN POIKKEUSOLOISSA

Esityksissä noudatetaan viranomaisten sekä Suomen Teatterit ry:n julkaisemia poikkeusajan esittämisohjeistuksia.
Katsomossa noudatetaan turvavälejä ja paikkoja on aiempaa rajatummin. Laitamme saman varauksen alla olevat henkilöt istumaan vierekkäin. Ilmoitathan etukäteen, jos toivot turvavälejä myös oman varauksesi henkilöiden välille.
Ethän saavu esityksiin sairaana! Lievätkin oireet ovat syy jäädä kotiin. Peruthan varauksesi, jos et pääsekään paikalle.
Suosittelemme maskin käyttöä ja jos omaa maskia ei ole mukana niin niitä on saatavina teatterilta.

Ovet avataan 30 minuuttia ennen esityksen alkua. Katsojat kutsutaan esitystilaan turvavälejä noudattaen.