Aleksi Lavasteesta teatterikoulutuksen vastuuopettaja - Lahden kansanopiston teatterikoulutus
Opettaja Aleksi Lavaste Lahden kansanopiston teatterin aulassa

Aleksi Lavasteesta teatterikoulutuksen vastuuopettaja

Lahden kansanopiston teatterikoulutuksen vastuuopettaja vaihtuu meneillään olevan lukuvuoden päättyessä. Uusi vastuuopettaja on teatteritaiteen maisteri Aleksi Lavaste.

Lavaste on työskennellyt näyttelijän, ohjaajan ja opettajan ammateissa, minkä lisäksi hän on kouluttautunut Tanskassa hahmoterapeutiksi. Hän on toiminut teatterikoulutuksen tuntiopettajana syksystä 2018 lähtien. Opiston teatterilinjalla Lavaste opiskeli itse lukuvuonna 2001-02.

”Aleksi Lavaste on ydinosaamisensa äärellä opettaessaan teatterillista ajattelua ja näyttelijäntyötä. Hänellä on aiemman työhistoriansa perusteella vahva kokemuksellinen ymmärrys teatterityöstä”, toteaa rehtori Petri Pullinen. ”Vastuuopettajan työssä korostuu lisäksi kyky tukea ja johtaa opiskelijoiden prosesseja. On hienoa saada teatterikoulutuksen johtoon ja edeltäjien upeaa työtä jatkamaan tältäkin osin odotukset erinomaisesti täyttävä henkilö.”

Aleksi Lavaste seuraa vastuuopettajana Timo Raitaa, joka seitsemän vuotta opistossa toimittuaan siirtyy uusiin tehtäviin.

Lahden kansanopisto on järjestänyt teatterialan koulutusta vuodesta 1983 alkaen. Nykyään koulutukseen osallistuu vuosittain 36 opiskelijaa. Syksystä 2018 lähtien teatterikoulutus on toiminut Aleksanterinkatu 4:ssä, entisen elokuvateatteri Ilveksen tiloissa.

Lue myös henkilöjuttu Aleksi Lavasteesta Lahden kansanopiston verkkosivuilla (julkaistu 15.4.2019).