Vettä myllyyn - Lahden kansanopiston teatterikoulutus
30.1.2018 | Kirjoittanut: Ella Lymi

Vettä myllyyn

Ihan aluksi pitää varmaan avata käsite mylly. Mylly on viimeisen kolmen viikon ajan ollut meidän treenimuoto proggista varten. Teemme pitkiä improja, joiden tarkoituksena on etsiä omaa hahmoaan, proggiksen sisäistä maailmaa ja tunnelmaa, sekä tietysti henkilöiden välisiä suhteita…

Harjoitusmuoto on tottakai ollut välillä melko puuduttavaa, kun menee pää jumiin ja tuntuu, ettei tunne omaa hahmoaankaan, niin siinähän sitten ootkin vieraissa kengissä lavalla vielä monta pitkää minuuttia.

Harjoitukseen liittyen me tehtiin viime viikolla vähän tällainen extremempi kokeilu. Me myllytettiin keskiviikko-torstai-välisenä yönä iltakuudesta aamukolmeen, jonka päälle meillä oli tietysti ollut jo normaali koulupäivä. Voin kertoa, että siinä kohtaa, kun on omasta mielestään jo kaksi kertaa kyllästynyt, ja sitten koittanut ratkaista sitä jollain ”ihan uudella” tavalla, on aika mageeta kun sitä sitten yhtäkkiä vielä kerran vapautuukin ja antaa vaan mennä. Ajatus siitä, että lava on leikkikenttä, jossa kaikki on mahdollista, on välillä vaikeaa pitää mielessä. Vapaasti kokeileminen tuntuu stressaavalta, kun pelkää mogaavansa, ja sitten pyörii pientä piiriä oman päänsä sisällä, eikä mitään välity vastanäyttelijälle saatikka sitten yleisölle.

Vaikka tää meidän harjoituskokeilu olikin hyvin ainutkertainen, ja vaikeaa kuvitella että esimerkiksi kiinnityksellä olevat ammattinäyttelijät irtautuisivat kiireisestä lapsiperhearjestaan ja rupeaisivat tuntitolkulla myllyttämään, olen kuitenkin tosi onnellinen näin jälkikäteen, että me tällaista tehtiin. Siinä todellakin mentiin sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja mikä mahtavinta, kun sitä luuli ylittäneensä kaikki omat rajansa, olikin niitä vielä edessä niin kaukana, ettei niitä osannut alkuillasta edes nähdä.

Nyt mä istun Z-junassa, opettelen mun repliikkejä ja no ilmiselvästi kirjoitan tätä tekstiä. Mä olen todella onnellinen siitä, että mulla on repliikkejä, joita mä voin opetella, ja siitä että, mylly on nyt ainakin hetkellisesti takanapäin. Olen myös onnellinen siitä, että viikonloppuna nostettiin luokkalaisten kesken malja ja tanssittiin koko yö. Sen voimalla tähän viikkoon!