Teatterikorkeakoulun Materiaalista esitykseksi -opintojakso - Lahden kansanopiston teatterikoulutus
15.4.2021 | Kirjoittanut: Myrsky Virmavirta

Teatterikorkeakoulun Materiaalista esitykseksi -opintojakso

Somessa julkaistu katsaus helmikuussa päättyneen kurssin antiin lisätty nyt myös tänne muuten tauolla olevaan blogiin nettisivuille.

Teatteri II osallistui alkuvuodesta Teatterikorkeakoulun Materiaalista esitykseksi -opintojaksolle, jonka aikana opiskelijat toteuttivat neljänä työryhmänä materiaalilähtöiset esitykset. Jokaisessa työryhmässä oli kansanopistolaisten lisäksi opiskelijoita TeaKin ohjauksen, dramaturgian ja näytelmänkirjoittamisen, valosuunnittelun sekä äänisuunnittelun koulutusohjelmista sekä esittävän taiteen lavastajaopiskelijoita Aalto-yliopistosta. TeaKilaisten joukossa oli myös useita kansanopiston entisiä opiskelijoita.

Kurssi alkoi jo elokuussa yhteisellä tapaamisella Teatterikorkeakoululla, jossa mm. arvottiin työryhmät ja ohjaajaopiskelijat esittelivät ryhmilleen tulevien teosten lähtömateriaalit. Lähtömateriaaleina eri ryhmillä oli mm. Edith Södergranin runoutta, Volter Kilven romaani ja Nina Simonen kappale.

Syksyn aikana ryhmät kävivät tahoillaan katsomassa esityksiä ja pohtivat, millaisia materiaaleja esityskatselmuksista voisi lainata tuleviin teoksiin. Joulukuussa työryhmät työskentelivät yhdessä viikon ajan, jolloin luotiin yhteistä toimintakulttuuria ja työtapoja. Viikon aikana TeaKin ja Aalto-yliopiston opiskelijat myös vierailivat Lahdessa yhden päivän ajan.

Joululoman jälkeen tammikuussa työskentely käynnistyi Helsingissä täysipäiväisenä. Koronatilanteesta johtuen työryhmät työskentelivät erillään omissa esitystiloissaan Teatterikorkeakoululla. Teatteri II kulki tammi-helmikuun ajan päivittäin Lahdesta Helsinkiin ja takaisin, ja Lahden kansanopiston teatteri olikin alkuvuoden yksinomaan ykkösten käytöstä.

Materiaalilähtöisessä esityksessä valmista käsikirjoitusta ei ole, vaan lähtömateriaalia hyväksikäyttäen esitystä rakennetaan mm. improvisoiduilla kohtauksilla. Lähtökohtana esitykselle ja/tai kohtaukselle saattaa toimia myös esimerkiksi tila, ääni tai valo. ME-kurssin aikana opettajat kävivät viikoittain katsomassa ryhmien materiaaliläpimenoja ja pyrkivät kommenteillaan edesauttamaan esityksien dramaturgian ja muiden elementtien rakentumista.

Neljä erilaista materiaalilähtöistä esitystä saivat ensi-iltansa keskiviikkona 10. helmikuuta Teatterikorkeakoululla. Jokaisella ryhmällä oli viikon aikana kuusi esitystä. Koronapandemian vuoksi esitykset eivät valitettavasti olleet avoimia ulkopuolisille katsojille.

Teatterikoulutuslaisen näkökulmasta kurssi oli äärimmäisen opettava. Sen aikana lahtelaiset pääsivät paitsi kurkistamaan millaista teatterialan opiskelu korkeakoulussa käytännössä on, myös tasavertaisiksi osallisiksi ammattimaiseen esitysprosessiin. Tämän jakson koonti- ja muistelupostauksen myötä Teatteri II haluaakin lähettää Helsinkiin rakkaita terveisiä ja kiittää niin TeaKin opiskelijoita kuin opettajiakin yhteistyöstä ja luottamuksesta!