Sorrettuja ja solvattuja - Lahden kansanopiston teatterikoulutus

ke 1.4. klo 19.00 peruttu

Pohjois-Suomen kiertue:
ti 7.4. Viitasaari, Nuorisotalon teatteri klo 19
ke 8.4. Viitasaari (tilausnäytäntö)
to 9.4. Tornio, Tornion järjestötalo klo 18
pe 10.4. Pello, Koulukeskuksen juhlasali klo 18
la 11.4. Pyhätunturi, Luontokeskus Naava klo 17
su 12.4. Äkäslompolo, Luontokeskus Kellokas klo 19
ti 14.4. Enontekiö (tilausnäytäntö)
ke 15.4. Kierinki, Hietalan lato klo 19
to 16.4. Kajaani, Generaattori klo 19

Tuottaja:
Misa Palander, misa.palander
@lahdenkansanopisto.fi

Tarina ihmisarvosta nuoren ja energisen teatteriseurueen tulkitsemana.

Dostojevskin Sorrettuja ja solvattuja on tarina Ivan Petrovitšin vajoamisesta suosiosta köyhyyteen ja perustuu kirjailijan omiin kokemuksiin. Teos jatkaa samaa synkeän-värikästä realismia, jota Dostojevskin muutkin kirjat edustavat.

Ohjaaja Titta Halinen esittelee näytelmää sanoilla: tragedia, moraliteetti, rampa karuselli. Ensin näemme ikälopun miehen, joka vetää perässään pyörillä kulkevaa lelukoiraa. Mies kuolee. Lelukoirakin kuolee.

”Muille tulee yskä. Ne on niin köyhiä, että se yskä on melkein niiden ainoa omaisuus. Ne eivät ansaitse edes rakkautta. Pahat ovat tässä esityksessä tosi pahoja, eikä ne saa palkkaansa. Hyvät kompastelevat omaan hyvyyteensä ja velvollisuudentuntoonsa, yskimisen lomassa.”

– Kun luin tämän kirjan, ajattelin että se on täydellinen allegoria tämän päivän Suomesta, ohjaaja Titta Halinen kertoo.

Lahden kansanopiston Teatterikoulutus ll tarjoaa parasta opistotason teatterikoulutusta Suomessa. Vuoden opintojen tavoitteena on kasvaa itsenäiseksi taiteilijaksi. Produktiot ovat ammattimaisesti toteutettuja ja kunnianhimoisia.

Aikaisempina vuosina Teatteri II on vieraillut mm. Tampereen Telakalla, Kuopion ja Lappeenrannan kaupunginteattereissa sekä ylioppilasteattereissa ympäri Suomen. Keväällä 2012 kiertue suuntasi kohti Vienan Karjalaa. On kierretty itä ja länsi. 2015 on aika valloittaa Pohjois-Suomi!!

Ohjaus ja sovitus: Titta Halinen
Ohjaajan assistentti: Otto Pilli

Näyttämöllä:
Ola Blick, Saara Hakkarainen, Roosa Helenius, Anssi Hyvärinen, Saara Karjalainen, Anni Kekki, Joonas Lehikoinen, Tuukka Leijavuori, Suvi Rantanen, Mikko Salminen, Eero Tiilikainen, Titus Torniainen ja Vilhelmiina Virkkunen